Läkarbesök

IMG_75142

Ett urval av beprövade mediciner

Idag var jag hos en ny läkare. Jag lider av kronisk migrän sedan puberteten nån gång och har gått hos samma neurolog i…. 7 år? Nu var det hög tid för en ny.

Jag såg mig som väldigt lyckligt lottad när jag efter år av smärta ÄNTLIGEN (efter desperat gråt inne hos min jäkla nonchalanta husläkare) fick bli remitterad till Joakim Tedroff, en av Sveriges bästa neurologer. Han satte huvudet på spiken. Utan att jag behövde annat än att nicka hade han diagnostiserat mig och skrivit ut de betablockerare som  i stort sätt skulle rädda mitt liv. Jag var otroligt tacksam. Men mer om det en annan gång.

Tedroff fungerade inte längre. Han ryckte på axlarna åt att inga behandlingar längre hjälpte och han var omöjlig att få tag på.  Jag fick en tid på vårdcentralen och en underbar läkare remitterade mig till Neuro Center på S:t Görans, neurologmottagning of my choice efter att ha googlat runt lite. Och vet ni vad? Jag fick en tid där! Inte om tre månader, som hos Tedroff, utan två veckor efter vårdcentralbesöket! Helt otroligt, och världens lättnad.

Så idag var det dags, och jäklar vad jag var nervös. Jättefånigt och onödigt, men det kändes som att väldigt mycket hängde på att den här nya läkaren skulle vara bra. Drömmen var någon som lyssnade, förstod, hjälpte och kanske till och med sympatiserade lite. Men något så bra finns väl inte?

Omg. I love him.

Nya förslag på mediciner på en gång, fast Tedroff sagt att det inte fanns något mer att prova.

Inget rynk på näsan och småflinande när jag säger att jag inte vill ta dagliga mediciner, utan förslag om alternativa metoder.

Sympati, förståelse och en känsla av att han faktiskt vill hjälpa mig. Han till och med bad mig boka in ett återbesök nästa månad så att vi kan se hur det går för mig. Det här har aldrig hänt förut. Vilken lättnad.

2 reaktioner på ”Läkarbesök

  1. Hej, vad skönt att du fick komma till en riktigt engagerad läkare!!
    Tyvärr finns det alltför många oengagerade neurologer som verkligen inte kan relatera hur man mår. Men nu blir jag lite nervös för jag har nämligen fått en kallelse till just Joakim Tedroff den 30/5! Jag gick hos en annan neurolog på Utsikten i ganska många år o kom på remiss till den läkaren redan 2001 när han var verksam på St Göran o för ett tag sen skulle jag beställa ny tid men fick då veta att läkaren slutat o var på Huddinge tror jag det var o bad då att få komma till en annan läkare som kunde ta över men då har de inte några journaler på mig överhuvudtaget!! Så jag vet varken ut eller in o vad jag ska tänka o känna inför läkarbesöket hos Tedroff 😦

    Gilla

Lämna en kommentar